Учебна програма по Български език и литература – 1. клас

Учебната програма за 1 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.

 

Курсът е подходящ за деца, които владеят български език говоримо, за да могат да общуват с преподавателя и останалите ученици. Важно е децата да бъдат на поне 6 г. преди началото на курса. Завършвайки курса, децата ще могат да разграничават буква,  звук, сричка, дума, изречение и текст. Също така учениците ще могат да изписват буквите от българската азбука, ще владеят техники за четене и писане на думи, изречения и кратки текстове, както и да разбират смисъла от прочетеното.

Учебен срок I (16 урока)

Предбуквен етап:

 

  1. Текст. Дума. „Първият учебен ден“ , „Червената шапчица“, „В час и междучасие“. Писане на елементи на буквите.

  2. Сричка. Звук. „Рожден ден“, „В гората и на двора“, „Непослушното коте“. Писане на елементи на буквите.

  3. „Трудната задача“. „Житената питка“. Обобщение.

Буквен етап:

 

  1. Звук и буква А, М. „Болната Ани“, „Лакомото мече“. Писане на малки и главни букви А и М.

  2. Звук и буква И, Н. „За иглика“ , „В парка“. Писане на малки и главни букви И и Н.

  3. Звук и буква Е, Л. „В гората“, „Лале или роза“. Писане на малки и главни букви Е и Л.

  4. Звук и буква Ъ, Й. „Мърморина и Мърморана“, „Райна и Рей“. Писане на малки и главни букви Ъ и Й.

  5. Звук и буква Я. „Моля седнете“. Обобщение.

  6. Звук и буква Т, Д. „На театър“ „Дидо и Дида“. Писане на малки и главни букви Т и Д.

  7. Звук и буква С, З. „Самолетът на Стоян“ „Зимен излет“. Писане на малки и главни букви С и З.

  8. Звук и буква К, Г. „Каратист“, „Игра с огъня“. Писане на малки и главни букви К и Г.

  9. Звук и буква П, Б. „Приятели“, „Азбука“. Писане на малки и главни букви П и Б.

  10. Звук и буква Ф, В. „Загадка“, „Врана в локва“. Писане на малки и главни букви Ф и В.

  11. Звук и буква Ш, Ж. „Шарко и Шишко“, „Жалба“. Писане на малки и главни букви Ш и Ж.

  12. Звук и буква Ч, Х. „Часовникът на Чавдар“, „Хамстерът Хруп“. Писане на малки и главни букви Ч и Х.

  13. Звук и буква Ц. „На цирк“. Писане на малка и главна букви Ц.

*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.

Учебен срок II (16 урока)

Буквен етап:

 

  1. Звук и буква Щ. „Щъркел на училище“. Писане на малка и главна букви Щ.

  2. Звук и буква Ю. „Юлка и люлката“. Писане на малка и главна букви Ю.

  3. Буквосъчетание ЙО и буква Ь. „Рожденик“, „Професия шофьор“

  4. Буквосъчетания ЙО и ЬО. „ Филм“. „Чудното пътешествие“. Обобщение.

Следбуквен етап:

  1. „Аз съм българче“ – Иван Вазов

  2. „Родна стряха“ – Ран Босилек

  3. „ В гнездото“ – А.  Каралийчев

  4. „Великден“, „На Гергьовден“

  5. „Какво най обича тигърчето“ – Доналд Бисет

  6. „Лисицата  и щъркелът“ – Ран Босилек

  7. „Който се труди, и имане намира“ – турска народна приказка

  8. „Зайко музикант“ – Радой Киров

  9. „Трите пеперуди“ – немска народна приказка

  10. „Цирк“, „Кирил и Методий“

  11. „Три хубави думи“ – по Таня Касабова. В света на книгата.

  12. Приключения с Пипи Дългото чорапче. „Пипи тръгва на училище“ – А. Линдгрен

*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.