Учебна програма по Български език и литература – 1. клас
Учебната програма за 1 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.
Курсът е подходящ за деца, които владеят български език говоримо, за да могат да общуват с преподавателя и останалите ученици. Важно е децата да бъдат на поне 6 г. преди началото на курса. Завършвайки курса, децата ще могат да разграничават буква, звук, сричка, дума, изречение и текст. Също така учениците ще могат да изписват буквите от българската азбука, ще владеят техники за четене и писане на думи, изречения и кратки текстове, както и да разбират смисъла от прочетеното.
Учебен срок I (16 урока)
Предбуквен етап:
-
Текст. Дума. „Първият учебен ден“ , „Червената шапчица“, „В час и междучасие“. Писане на елементи на буквите.
-
Сричка. Звук. „Рожден ден“, „В гората и на двора“, „Непослушното коте“. Писане на елементи на буквите.
-
„Трудната задача“. „Житената питка“. Обобщение.
Буквен етап:
-
Звук и буква А, М. „Болната Ани“, „Лакомото мече“. Писане на малки и главни букви А и М.
-
Звук и буква И, Н. „За иглика“ , „В парка“. Писане на малки и главни букви И и Н.
-
Звук и буква Е, Л. „В гората“, „Лале или роза“. Писане на малки и главни букви Е и Л.
-
Звук и буква Ъ, Й. „Мърморина и Мърморана“, „Райна и Рей“. Писане на малки и главни букви Ъ и Й.
-
Звук и буква Я. „Моля седнете“. Обобщение.
-
Звук и буква Т, Д. „На театър“ „Дидо и Дида“. Писане на малки и главни букви Т и Д.
-
Звук и буква С, З. „Самолетът на Стоян“ „Зимен излет“. Писане на малки и главни букви С и З.
-
Звук и буква К, Г. „Каратист“, „Игра с огъня“. Писане на малки и главни букви К и Г.
-
Звук и буква П, Б. „Приятели“, „Азбука“. Писане на малки и главни букви П и Б.
-
Звук и буква Ф, В. „Загадка“, „Врана в локва“. Писане на малки и главни букви Ф и В.
-
Звук и буква Ш, Ж. „Шарко и Шишко“, „Жалба“. Писане на малки и главни букви Ш и Ж.
-
Звук и буква Ч, Х. „Часовникът на Чавдар“, „Хамстерът Хруп“. Писане на малки и главни букви Ч и Х.
-
Звук и буква Ц. „На цирк“. Писане на малка и главна букви Ц.
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.
Учебен срок II (16 урока)
Буквен етап:
-
Звук и буква Щ. „Щъркел на училище“. Писане на малка и главна букви Щ.
-
Звук и буква Ю. „Юлка и люлката“. Писане на малка и главна букви Ю.
-
Буквосъчетание ЙО и буква Ь. „Рожденик“, „Професия шофьор“
-
Буквосъчетания ЙО и ЬО. „ Филм“. „Чудното пътешествие“. Обобщение.
Следбуквен етап:
-
„Аз съм българче“ – Иван Вазов
-
„Родна стряха“ – Ран Босилек
-
„ В гнездото“ – А. Каралийчев
-
„Великден“, „На Гергьовден“
-
„Какво най обича тигърчето“ – Доналд Бисет
-
„Лисицата и щъркелът“ – Ран Босилек
-
„Който се труди, и имане намира“ – турска народна приказка
-
„Зайко музикант“ – Радой Киров
-
„Трите пеперуди“ – немска народна приказка
-
„Цирк“, „Кирил и Методий“
-
„Три хубави думи“ – по Таня Касабова. В света на книгата.
-
Приключения с Пипи Дългото чорапче. „Пипи тръгва на училище“ – А. Линдгрен
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.