Учебна програма по Български език и литература – 2. клас
Учебната програма за 2 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.
Езиковите компетентности, които децата ще придобият се състоят в:
-
Разграничаване гласни от съгласни звукове
-
Разграничаване на сричките в думата
-
Разграничаване на езиковите единици дума, изречение
-
Разграничаване на частите на речта
-
Определяне началото и края на изречението в текста
-
Различаване на отделни видове изречения
-
Съставяне на различни по цел на изказване изречения в зависимост от ситуацията на диалога.
Учебен срок I (16 урока)
Езиково обучение:
-
Текст, изречение, звук, буква
-
Ред на буквите в азбуката. Подреждане по азбучен ред.
-
Ударение. Ударена сричка.
-
Гласни звукове – широки и тесни. Съгласни звукове – звучни и беззвучни.
-
Думи с щ, я, ю, дж, дз
-
Изреченията в българския език
-
Съобщителни изречения
-
Въпросителни изречения
-
Изреченията в речта - упражнение
-
Пренасяне на части от думата на нов ред
-
Разпознавам глагола като част на речта
-
Число на глагола
-
Изговор и правопис на глагола
-
Разпознавам съществителното име като част на речта
-
Видове съществителни имена – собствени, нарицателни и умалителни
-
Род и число на съществителното име
Литературно обучение:
-
„Сънят на врабчето“ – българска народна приказка
-
„Карнавал“ – Леда Милева
-
„Врана и Лисана“ – Елин Пелин
-
„Старият щърк“ – К. Константинов
-
„Пътешественици“ – Ерих Кестнер
-
„Най- скъпоценният плод“ – бълг. нар. приказка
-
„Селянинът и дяволът“ – Братя Грим
-
„Хитрото врабче“ – турска народна приказка
-
„За да имаш приятели“ – Й. Радичков
-
„Хвърчилото“ – Доналд Бисет
-
„Неволята“ – бълг. нар. приказка
-
„Лястовица и врабче“ – бълг. нар. приказка
-
„Цамбур“ – Катя Воденичарова
-
„Лъжливото овчарче“ – бълг. нар. приказка
-
„Поли“ – Екатерина Йосифова
-
„На Коледа“ – Доналд Бисет
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.
Учебен срок II (16 урока)
Езиково обучение:
-
Изговор и правопис на съществителното име
-
Разпознавам прилагателното име като част на речта
-
Съгласуване на прилагателното и съществителното име.
-
Изговор и правопис на прилагателното име
-
Познавам частите на речта - упражнение
-
Разказвам за моето родно място
-
Мога да разказвам по серия от картини
-
Умея да пиша кратки съобщения
-
Мога да пиша поздравителна картичка
-
Съчинение на приказка по подобие на друга
-
Съчинение на приказка по дадено начало
-
Съчинение на приказка с любим герой
-
Описание на предмет
-
Описание на растение
-
Описание на животно
-
Какво научих във втори клас. Къде ще прекарам лятната ваканция? Книги за лятото.
Литературно обучение:
-
„Къщичка под снега“ – Емилиян Станев
-
Басни. „Пчелите и стършелите“, „Селянин и орел“, „Котката и мишките“
-
„Пипи и полицаите“ – А. Линдгрен
-
„Мечката и лошата дума“ – бълг. нар. приказка
-
„Снежният човек и врабчето“ – Светослав Минков
-
„Честните селяни“ – арменска народна приказка
-
„Триглавата ламя“ – Любен Петков
-
„Мартеници“ – Георги Марковски
-
„Най- хубавото птиче“ – Георги Райчев
-
„Излет“ – Ран Босилек
-
„Трите пеперудки“ – немска народна приказка
-
„Тримата дървари“ – Йосиф Нунев
-
„Мечо Пух на гости на Зайо“ – Алън Милн
-
„Балончето, което се надувало самичко“, „Цирк“
-
„Гнездо в гнездо“ – Емилиян Станев
-
„Книга и сладолед“, „На Кирил и Методий“
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.