Учебна програма по Български език и литература – 3. клас
Учебната програма за 3 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.
Курсът е подходящ за деца, можещи да пишат на български език, можещи да прочетат кратък текст и познаващи основните категории думи. Курсът ще помогне на децата да:
-
Разширят и задълбочат езиковите и литературните си познания
-
Разширят своята социо култура
-
Знаят как да пишат преразказ и съчинение
Учебен срок I (16 урока)
Езиково обучение:
-
Строеж на българския език. Гласни и съгласни звукове.
-
Корен на думата. Сродни думи.
-
Представка в думата
-
Изговор и правопис на представките
-
Думи с групи съгласни
-
Проверка на правописа на думите чрез сродни думи
-
Лично местоимение
-
Лице и число на личните местоимения
-
Спомагателен глагол съм
-
Лице и число на глагола
-
-н и -нн в прилагателните имена. Степенуване.
-
Части на речта
-
Пряко и преносно значение на думата.
-
Синоними.
-
Сродни думи и синоними
-
Изреченията в българския език
Литературно обучение:
-
„Палавник“ Марк Твен
-
„Пътешествие по реката“ по Никола Райков
-
„Златната тиква“ – Братя Грим
-
„Приятелство с делфин“ – Дончо Цончев
-
Басни
-
„Ловец на слонове“ – Цветан Ангелов
-
„Добрият ром“ – Ромска народна приказка
-
„Хитрият петел“, „Бързите комари“ – бълг. народни приказки
-
„Страшилище за снежните човеци“ – Й. Радичков
-
„Джуджетата под пряспата“- Г. Райчев
-
„Пипи Дългото чорапче и коледната елха“ – А. Линдгрен
-
„Омагьосаният компютър“ – Бойко Ламбовски
-
„Карлсон, който живее на покрива“ – А. Линдгрен
-
„Селфи с Елфи“ по М. Вешим
-
„Ламята“ по Петър Бобев
-
„Пинокио получава буквар“ – Карло Колоди
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.
Учебен срок II (16 урока)
Езиково обучение:
-
Възклицателни изречения
-
Подбудителни изречения
-
Изреченията в речта
-
Какво научих за звуковете в българския език?
-
Строеж на думата
-
Части на речта
-
Текст. Изречение.
-
Редактиране на собствен и чужд текст.
-
Преразказвам подробно художествен текст.
-
Преразказвам приказка.
-
Преразказвам басня.
-
Съчинявам приказна история с любим герой
-
Съчинявам текст за пролетта
-
Разказвам преживяна случка
-
Съчинявам невероятна история
-
Пиша писмо
Литературно обучение:
-
„Крокодилът Гена“ по Е. Успенски
-
„Левският скок“
-
„Езикът на животните“ – Хю Лофтинг
-
„Първо бягство“ – Г. Константинов
-
„Лили Чудото забърква хаос в клас“ - Книстер
-
„На поляната“ – Ф. Залтен
-
„Едно необикновено влакче“ – Джани Родари
-
„Добрият дракон“ Доналд Бисет
-
„Златното яйце“, „Великден“
-
„Палавото скакалче“ – Кина Къдрева
-
„Шапка с перо“ – Г. Константинов
-
„Как децата запомнили приказките на Настрадин Ходжа“ – турска народна приказка
-
„Тошко Африкански раздава дарове“ – Ангел Каралийчев
-
„Синьото краче“ – К. Константинов
-
„Пакостите на Емил от Льонеберя“ – А. Линдгрен
-
„Кирил и Методий“, „Мечти“
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.