Учебна програма по Български език и литература – 4.клас
Учебната програма за 4 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.
За да започнат този курс, учениците трябва да могат да четат и пишат на български език. По време на обучението се обогатяват знанията от предходните курсове и допълват в следните направления:
-
Видове текст и техните особености (преразказ)
-
Видове изречения според цел на общуване и техния състав. Главни части на изречението
-
Думата като част на речта – звуков състав и значение на думата
-
Запознаване с частите на речта и техните особености – съществително име, прилагателно име, глагол, наречие, числително име
-
Звуков състав на думата
Учебен срок I (16 урока)
Езиково обучение:
-
Строеж на езика
-
Редактиране на текст
-
Видове изречения по цел на изказване
-
Препинателни знаци в изречението
-
Подлог
-
Сказуемо
-
Видове изречения по състав
-
Запетаи в сложното изречение
-
Образуване на думите. Пряко и преносно значение на думите.
-
Синоними и антоними
-
Съществителни имена – членуване, употреба и правопис
-
Прилагателни имена – членуване, употреба и правопис
-
Глаголи – употреба и правопис
-
Време на глагола
-
Минало свършено и минало несвършено време на глагола
-
Числителни имена – членуване
Литературно обучение:
-
„Пипи тръгва на училище“ – А. Линдгрен
-
„Чудните пътешествия на Барон Мюнхаузен“ – Распе
-
„Есенно премеждие“ – Емилиян Станев
-
„Старите хора“ – бълг. нар. приказка
-
„Сянката на магарето“ –Й. Радичков
-
„Тананик“ – Й. Радичков
-
„Приказка за бъчвата“ – бълг. нар. приказка
-
„Как гарджето стана певец“ – Светослав Минков
-
„Суетната сврака“ – Елин Пелин
-
Басни – Езоп, Лафонтен
-
„Мързеливото лозе“ – Георги Райчев
-
„Белия зъб“ – Джек Лондон
-
„Феите“ – Шарл Перо
-
„Малката кибритопродавачка“ – Андерсен
-
„Чудна свирка“ – Ран Босилек
-
„Дръжте крадеца“ – американска приказка
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.
Учебен срок II (16 урока)
Езиково обучение:
-
Числителни имена – употреба и правопис
-
Наречия – видове
-
Наречия – употреба и правопис
-
Думите в речта
-
Гласни звукове – особености и правопис
-
Съгласни звукове – особености и правопис
-
Думите в речта – употреба и правопис. Правила при писане
-
Диалог. Подробен и кратък преразказ.
-
Преразказ на приказка
-
Описание на литературен герой
-
Съчинение по преживяване
-
Съчинение по дадено начало
-
Съчиняване на история по серия картини
-
Отговор на въпрос към литературен текст
-
Съчинение с предложен герой
-
Съчиняване на приказка по подобие на друга
Литературно обучение:
-
„Вулкан от сладолед“ – Радой Киров
-
„Цар Салтан“ – Емануил Попдимитров
-
Митове и легенди.“Дедал и Икар“
-
„Родопа и Орфей“
-
„Открадването на огъня“
-
„Апостолът в премеждие“ – Иван Вазов
-
„Кристалната топка“ – Братя Грим
-
„Пътят, който не водел никъде“ – Дж. Родари
-
„Първо бягство от час“ – Г. Константинов
-
„Страхотният букет“ – Рьоне Госини
-
„Смехотворният газ“ – Памела Травърз
-
„За два гроша“ – Йосиф Нунев
-
„Човекът и лъвът“ – Ангел Каралийчев
-
„Истински чудеса“ – Г. Данаилов
-
„Супникът“ – А. Линдгрен
-
„Живот, пронизан от слънце“ – Егзюпери
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.