Учебна програма по Български език и литература – 6. клас

Учебната програма за 6 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.

Курсът разширява граматическите познания на учениците, като часовете се провеждат в следните направления:

  • Формиране на комуникативноречеви умения

  • Правопис и правоговор на думите

  • Думите като части на речта – въпросителни и показателни местоимения, причастия, неизменяеми части на речта

  • Думите като части на изречението – сложно съчинено изречение

Учебен срок I (16 урока)

Езиково обучение:

 

  • Речево общуване и речев етикет

  • Текстът в научното общуване

  • Анализ на урочна статия

  • Морфемен състав на думата

  • Звукови промени в думата – променливо „я“

  • Показателни местоимения

  • Въпросителни местоимения

  • Относителни местоимения

  • Отрицателни местоимения

  • Неопределителни местоимения

  • Обобщителни местоимения

Литературно обучение:

 

  • „Хубава си, моя горо“ (Любен Каравелов)

  • „Отечество любезно, как хубаво си ти!“ (Иван Вазов)

  • „Косачи“ (Елин Пелин)

  • „Художник“ (Веселин Ханчев)

  • Из „Под игото“: „Представлението“ (Иван Вазов)

  • Из „Под игото“: „Радини вълнения“ (Иван Вазов)

​*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.

Учебен срок II (16 урока)

Езиково обучение:

 

  • Сегашно деятелно причастие

  • Минало страдателно причастие

  • Деепричастие

  • Минало неопределено време

  • Минало предварително време

  • Бъдеще време в миналото

  • Съюз, междуметие, частица

  • Еднородни части в простото изречение

  • Съюзно и безсъюзно свързване на думи

  • Сложно съчинено изречение

Литературно обучение:

 

  • „Братчетата на Гаврош“ (Христо Смирненски)

  • „Серафим“ (Йордан Йовков)

  • „Принцът и просякът“ (Марк Твен)

  • „Урок по география“ (Бранислав Нушич)

  • „Малкият принц“ (Антоан дьо Сент-Екзюпери)

​*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.