Учебна програма по Български език и литература – 7.клас
Учебната програма за 7 клас е с продължителност от 32 урока, като всеки урок се състои от 2 учебни часа по 30 мин. Уроците се провеждат веднъж седмично.
Учениците, посещаващи този курс, вече умеят да използват текстове от различни сфери на общуване, да си служат с информация от учебници и от други източници, включително от интернет. В този курс децата ще обогатят и развият знанията по граматика и уменията си за общуване. Фокусът е върху следните направления:
-
Общуване и текст – текстът в масовата комуникация, художествен текст
-
Лексикално значение и звуков състав на думата
-
Наклонение на глагола и преизказни глаголни форми
-
Състав на изречението
Учебен срок I (16 урока)
Езиково обучение:
-
Страдателен залог
-
Притежателни местоимения
-
Минало свършено и минало неопределено време
-
Относителни местоимения и наречия
-
Текстът в масовата комуникация
-
Художествен текст
-
Думата като лексикално средство в текста
-
Думата в речниковия състав на българския език
-
Звукови промени в думата
-
Наклонение на глагола – условно, повелително и изявително наклонение
Литературно обучение:
-
„Стани, стани, юнак балкански“ и „Вятър ечи, Балкан стене“ (Добри Чинтулов)
-
„На прощаване в 1868 г.“ (Христо Ботев)
-
Из „Немили-недраги“ (Иван Вазов)
-
„Една българка“ (Иван Вазов)
-
„Опълченците на Шипка“ (Иван Вазов)
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.
Учебен срок II (16 урока)
Езиково обучение:
-
Преизказни глаголни форми
-
Съвместна употреба на глаголни времена и наклонения
-
Съставно сказуемо
-
Обособени части в простото изречение
-
Сложно съставно изречение
-
Сложно смесено изречение
-
Пряко, непряко и полупряко предаване на чужда реч
-
Дискусия
-
Отговор на нравствен въпрос
-
Редактиране на текст
-
Анотация
Литературно обучение:
-
„Българският език“ (Иван Вазов)
-
Човекът в обществото – норми, ценности и конфликти: Из „До Чикаго и назад“; Из „Бай Ганьо (Алеко Константинов).
-
„Неразделни“ (Пенчо Славейков)
-
„Заточеници“ (Пейо Яворов)
-
„По жътва“ (Елин Пелин)
-
„По жицата“ (Йордан Йовков)
*Учителят може да направи промени в програмата в зависимост от нивото и нуждите на учениците.